torstai 24. marraskuuta 2016

Painavaa asiaa bloggaamisesta

Mulle bloggaaminen on aina ollut rakas harrastus. Bloggaaminen ja valokuvaaminen ovat keinoja ilmaista itseään, ja myöskin mukavaa ajanvietettä. Kuvien ottamiseen, valitsemiseen ja muokaamiseen sekä tekstin kirjoittamiseen voi helposti mennä jopa tuntikausia. Toki bloggaamisessa on myös huonoja puolia, asioita jotka mietityttää, ja asioita joita ei voi ymmärtää. Tässä postauksessa kerron muutaman. Postauksen kuvat on otettu tänään Mäntyluodossa, jossa me kävästiin H:n ja Antonin kanssa käppäilemässä ja kuvaamassa.


Joskus muutama vuosi takaperin, oman blogiharrastukseni alkutaipaleella, mä sorruin myös "lukija lukijasta"-touhuun. Jokainen tottakai itse päättää, mitä blogillaan tekee, mutta mä en ole ole enää pitkään aikaan liittynyt kenenkään blogiin vain sillä, että olettaisin hänen liittyvän takaisin. En myöskään liity kenenkään blogiin lukijaksi, jos aihepiiri ei minua kiinnosta. Syitä on monia, joista tärkein on se, että helposti käy niin, että tämä "lukija" on vain numero lisää lukijalaskuriin. Mä kuitenkin haluan, että mun lukijat ovat aidosti kiinnostuneita mun kirjoittamasta tekstistä ja kuvista. Sen lisäksi mä saan enemmän riemua siitä, jos olen oikeasti nähnyt vaivaa jonkin tekstin kirjoittamiseen, ja saan sillä lisää porukkaa seurailemaan mun höpötyksiä, kuin että saisin sen vain siitä hyvästä että painoin nappia ja liityin jonkun toisen blogiin lukijaksi.


Tästä päästäänkin kommentointiin, nimittäin voi helposti käydä sillä tavalla, jos on näitä "haamulukijoita", etteivät he kommentoi postauksiasi tai edes avaa niitä. Mä itse arvostan kommentteja todella paljon, olivat ne niin risuja tai ruusuja, ja pyrin aina vastaamaan jokaiseen. Ymmärrän "kommentti-kommentista"-touhun taas oikein hyvin, jos kommentissa on asiaa. Ja tällä tarkoitan siis sitä, että jotkut harrastaa sitä, että heittävät jonkun mitäänsanomattoman kommentin, ja siihen perään bloginsa osoitteen, jotta tämä postauksen kirjoittaja kävisi sitten kommentoimassa takaisin. En tarkoita, että oman blogin linkin lisäämisessä kommentin perään olisi mitään väärää, vaikka en itse sitä harrastakkaan; postauksen kirjoittaja löytää kyllä blogiini profiilini kautta, jos tahtoo käydä kurkkaamassa tai jättämässä kommentin. Myöskin itse pyrin aina muiden blogeja kommentoidessa kehumaan, antamaan kritiikkiä, herättämään keskustelua, antamaan vinkkejä tai vaikka kaikkia näistä. Mä en myöskään koskaan oleta, että saisin kommentin vastapalveluksena, vaan käyn kommentoimassa muiden blogeja ihan vain ajanvietteenä ja antaakseni hyvää mieltä, myös blogeihin joita en lue.


Seuraava on enemmänkin harmistuksen aihe, nimittäin kotimaisten blogien yksitoikkoisuus. Enkä suinkaan tarkoita, että kotimaiset blogit olisivat tylsiä, vaan että samankaltaisia blogeja löytyy hurja määrä, mutta joistakin aiheista ei yhtäkään. Mun lukulista huutaa tyhjyyttään, koska suurin osa mun seuraamista blogeista oli lopettanut mun blogitauolla. Mä koen, että oon muuttunut vähän nirsoksi blogien suhteen ajan myötä. Mä en esimerkiksi välitä vauvablogeista tai treenausblogeista, mutta hyvä että näitäkin on, ja ne varmasti löytävät lukijansa. Näitä blogeja löytyy sadoittain ja tuhansittain, mutta löytyykö esimerkiksi tytön pitämää peliblogia? En ole ainakaan törmännyt, saa linkkailla alas jo löytyy. Joko niitä erikoisempia blogeja ei niin paljoa ole, tai sitten ne ovat piilossa.


Viimeisimpänä muttei vähäisimpänä asia joka mietityttää, eli mitä on suotavaa julkaista ja mitä ei. Tätä mä mietin tätäkin postausta kirjoittaessani, koska mä pelkään hirveästi loukkaavani mielipiteilläni. Toisaalta, oon ylpeä kun uskallan sanoa mielipiteeni suoraan, sillä en itsekkään pidä mielistelijöistä. Toinen on yksityisyys: en koskaan julkaise kuvia ilman kuvassa olevien henkilöiden lupaa. Kun palasin blogimaailmaan, kysyin H:lta, haluaako hän olla etunimellä vai pelkällä kirjaimella blogissani, ja hän itse valitsi pelkän kirjaimen. En myöskään julkaise hänestä kuvia tänne, koska hän ei sitä ainakaan toistaiseksi halua. Mutta ylipäätänsä, aina kun kirjoitan blogia tai julkaisen jotain SoMessa, mietin hyvin tarkkaan, että kannattaako tämän julkaiseminen vai ei. Olenkin pitänyt mielessäni ohjeen: mitä laitat nettiin, se pysyy siellä. Aina ei näin ollut, ja juurikin siksi olen poistanut teiniaikaiset blogikirjoitukseni ja Facebook-päivitykseni.


Melko paljon tekstiä, painavaa asiaa ja mielipiteitä. Nämä mielipiteet ovat omiani, ja postauksen ei ole tarkoitus loukata ketään. Loppuun vielä Anton, joka ei voi sietää, kun joutuu aina mun ja kameran uhriksi.

 
Mikä bloggaamisessa mietityttää, oudoksuttaa, ihastuttaa tai vihastuttaa teitä?

11 kommenttia:

  1. Mä voin niin samaistua tähän sun tekstiin! Itsekin käytin tuota 'lukija lukijasta' taktiikkaa ensimmäisen blogini kanssa, mutta silloin just tuli niitä lukijoita, jotka ei edes lukeneet mun blogia vaan se just näky numerona siellä.
    Vaikka postaus oli pitkä jaksoin ihan helposti lukea sen ja kuvat olivat todella hienoja ja toivat kivan tunnelman tekstiin! :) kirjoitat myös ihanan sujuvasti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, ehkä muutaman vuoden harjoittelulla on sittenkin osuutta asiaan :) oli tosiaan pitkä väli kun en kirjoittanut enkä valokuvannut ollenkaan, nyt alkanut jo vähän "lämpenemään", eli ei ne taidot niin ruosteessa olleetkaan!

      Poista
  2. Tää oli kyllä kuin miunkin suusta! Ei oikeastaan mitään lisättävää edes, tylsää :D Oon huomannut blogimaailmassa aika yleisen trendin, että se on helppo aloittaa, mutta vaikea pitää. Lukija-lukijasta on lähinnä säälittävää juuri siksi, että sieltä ei todellista kiinnostusta yleensä taustalta löydy. Ja se todellinen kiinnostus herättää muidenkin ihmisten mielenkiinnon. Itse luen paljon blogeja, mutta aktiivisesti luenkin, monessa en ole silti "virallisena" lukijana.
    Ja pelityttöjen blogeista, mua harmittaa vietävästä kun sellainen aivan jäätävän hyvä blogi vuosi sitten ainakin oli, mutta olen kadottanut sen täysin :( en ole löytänyt googlailemallakaan sitä. Yritän yhä kyllä, sen verran hyvä se oli.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. muistatko yhtään, minkälaisia pelejä siellä arvosteltiin/puhuttiin?

      Poista
  3. Tais olla ihan laidasta laitaan, enimmäkseen ps ja pc jos oikein muistan. Ulkoasu oli vähän sellainen animehenkinen ainakin silloin. Se nimi oli jotain/joku panda, tosin tästä en mene ihan satavarmaksi sanomaan, voi olla että sotken.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se olikin mainittu tuolla alempana, eli ilmeisesti Pandabyte?

      Poista
  4. Mäntyluoto on kyllä kauniin kuvauksellinen kohde ja oot sen todella upeasti saanut taltioitua :)

    Mä olen kanssa ajatellut useinkin näitä asioita, mistä kirjoitit ja olen aikalailla samoilla linjoilla :) Tuntuu, että blogimaailmaan on tehty tietty kaava, jonka mukaan kaikki nykyään pyrkivät menemään ja siihen kaavaan kuuluu myös sivupalkin numeron kohotus keinolla millä hyvänsä :/ Lukija lukijasta ei kyllä hyödytä yhtään ketään ja luultavimmin tietyn ajan jälkeen kyseinen lukija katoaa kokonaan lukijoista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) vielä kaipaan harjoitusta, mutta pikkuhiljaa...

      Ja joo, itekkin miettinyt jo pidempään näitä juttuja ja ajattelin sitten työstää tekstin muotoon, jos joku muukin olisi samaa mieltä :)

      Poista
  5. Yhdyn muihin kommentteihin ja sanon, että en itekkää tykkää tosta lukija-lukijasta systeemistä. Se on jotenkin vaan ihan en nyt sanois kamala kuitenkaan, mutta haamulukijat on harvemmin kivoja. Ei sillä, ite oon aikaliki haamulukija kun en koskaan kommentoi, luen kyllä suurimman osan postauksista :D..

    Ei mutta hei, mä muistan ko seurasin sun blogias joskus kauan aikaa sitte ja sit vaan poistin sut mun lukulistalta.. Hups. Pitääkin lisätä sut sinne takas!

    Ja noihin pelibloggaajiin, niin mä seuraan ainakin sellasta ko Pandabyte, tosin, aktiivinen hän ei oikeen enää ole.. Mutta, Suomen Pelibloggaajilla on fb-ryhmä ja oma discord johon voi liittyä jos kiinnostaa.. Ja itellä omassa blogissa aina sillon tällön jotain peliaiheisia juttuja.

    Mut hei tänne ihan loppuun haluan sanoa, että ihanaa että oot palannut <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon ollu joskus pitkilläkin tauolla, eikä mun jutut joskus 4 vuotta sitten ollut niin fiksuja... mut hei tervetuloa takas! :) ja kiitos linkeistä, pitää käydä vilkaisemassa

      So good to be back <3

      Poista
  6. Pandabyte se oli! Apua ihana kun se löyty, ettiny ihan hulluna sitä. Pandan muistin mut loppuosaa en : D

    VastaaPoista

Kaikki kommentit ovat tervetulleita, niin risut kuin ruusutkin. Muistathan kuitenkin ilmaista mielipiteesi asiallisesti :)